Dematelizowany efekt

Packaging

wywiad

Opakowania metalizowane z przezroczystym okienkiem

Klient chce wiedzieć, co kupuje. Dlatego coraz bardziej obecnym na rynku trendem jest produkcja opakowań transparentnych lub wyposażonych w przezroczyste okienko, przez które zobaczyć można, jak prezentuje się towar wewnątrz opakowania. Firma PrintSilver specjalizuje się w wytwarzaniu opakowań z folii metalizowanej z przezroczystym okienkiem. Z prezesem firmy, Dariuszem Szymenderą rozmawiała Edyta Macioszek.

Packaging Polska: Czy konsument już może czuć się bezpiecznie widząc zawartość opakowania? Na czym polega demetalizacja?

Dariusz Szymendera: Demetalizacja jest procesem, który daje możliwość druku na folii metalizowanej, uzyskując jednocześnie widoczność produktu znajdującego się w środku opakowania.

P.P.: Czy wprowadzony na rynek nowy produkt stanowił dla firmy duże wyzwanie technologiczne?

D.S.: Historia, tej technologii jest dość ciekawa. Powstała trochę przez przypadek. Pewnego razu, podczas druku, naruszona została powłoka metalizująca. Efekt, jaki wówczas uzyskano, od razu wywołał reakcję. Powstała idea, że można by tak trwale i w określonym miejscu usuwać tę powłokę w procesie produkcyjnym. Po wielu latach prób, prowadzonych na początku w mało laboratoryjnych warunkach, technologia została tak dopracowana, że jej efekty można podziwiać dziś na komercyjnych opakowaniach.

P.P.: W jaki sposób powstaje opakowanie demetalizowane?

D.S.: Aby uzyskać folię miejscowo zdemetalizowaną, musimy przygotować projekt, który będzie spełniał odpowiednie wymogi. Podczas druku zabezpieczamy farby specjalną powłoką. Powłoki te mają neutralny wpływ na nasycenie barw, gęstość optyczną nie zmieniając właściwości fizyczno-chemicznych samych farb. Na koniec, całość pokrywana jest odpowiednim lakierem. Po procesie druku folia zostaje poddana obróbce chemiczno-termicznej, podczas której miejscowo usuwamy metalizę, uzyskując przezroczyste okienko. Następnie folia zostaje poddana laminacji, w zależności od życzeń klienta.

P.P.: Czym wyróżnia się Państwa produkt na tle innych dostępnych na rynku opakowań? Jaki efekt można osiągnąć w tym procesie?

D.S.: Są to efekty, które dotąd w druku szerokowstęgowym były nieosiągalne. Proszę sobie wyobrazić, że obecnie drukując na folii metalizowanej możemy uzyskać efekt prawdziwego srebra, złota lub metalicznej farby przy jednoczesnym zaprezentowaniu produktu, który znajduje się wewnątrz opakowania. Wiele drukarni stara się osiągnąć ten efekt, drukując farbami metalizującymi, ale niemożliwe jest uzyskanie takiego wybłyszczenia przy użyciu farb. Zawsze są matowe i efekty widoczne po naniesieniu tych barwników są raczej mizerne.

P.P.: Której grupie odbiorców dedykowany jest Państwa produkt? Kto może być zainteresowany demetalizacją?

D.S.: Demetalizacją zainteresowani są wszyscy producenci, którzy chcą uzyskać przyciągający uwagę konsumentów efekt metalizowanego opakowania, wyróżnić jego złote lub srebrne elementy, uzyskać efekt szronienia przy produktach mrożonych, przy jednoczesnej konieczności pokazania towaru znajdującego się w środku. Zainteresowanie jest bardzo duże. Otrzymujemy wiele zapytań z branży mięsnej, rybnej, mleczarskiej, kosmetycznej, chemicznej, kwiatowej i cukierniczej. Wszędzie tam, nasi potencjalni klienci chcą wyróżnić swój produkt na półce i pochwalić się zdobytymi medalami. Niedawno rozmawialiśmy z dużym producentem serów, który skarżył się, że przyznane mu w różnych prestiżowych konkursach złote i srebrne nagrody na opakowaniach wyglądają jak medale wykonane z brązu. Inny przedstawiciel producenta był zachwycony efektem metalizowanej folii w połączeniu z efektem szronu w zamrażarce. Opakowanie aż się iskrzyło w świetle lamp wzbudzając zainteresowanie potencjalnych kupujących.

P.P.: Czy opakowania demetalizowane są już dostępne na rynku?

D.S.: Na rynku nie ma na razie dostępnych tych  opakowań. Robiliśmy próby dla sieci Lidl aby zapakować w folię demetalizowaną wędzoną makrelę, natomiast w marketach Biedronka może już niedługo pojawi się produkt w nowym opakowaniu. Nie mogę zdradzić, jaki to będzie towar. Przymierzamy się aby produkować opakowania dla branży przetwórstwa rybnego i mleczarskiej. Prowadzimy również rozmowy z innymi producentami. Aby to się stało musimy przejść z maszyny prototypowej na pełno produkcyjną.

P.P.: W najbliższym czasie…?

D.S.: W najbliższym czasie po fazie inwestycyjnej spodziewamy się wielu dodatkowych zamówień, dlatego jesteśmy obecnie na etapie doboru podwykonawców, którzy będą drukowali zgodnie z naszymi standardami jakości. Współpracujemy z solidnymi partnerami, którzy drukują w wysokiej, powtarzalnej jakości, dotrzymują terminów i posiadają certyfikaty jakości. Cały czas poszukujemy nowych podwykonawców. Prowadzimy również rozmowy z producentami folii metalizowanej. Inwestujemy w rozwój technologii, współpracując z wiodącymi uczelniami w Wielkopolsce i przy wsparciu ze środków unijnych, może nam się to uda. Poszukujemy również osoby zainteresowane współpracą przy pozyskiwaniu nowych klientów.

P.P.: Czy klienci będą mieli możliwość zapoznania się z próbkami demetalizowanych opakowań?

D.S.: Wybraliśmy Państwa miesięcznik, aby zadebiutować demetalizowanym opakowaniem na łamach prasy branżowej. Wśród czytelników jest wiele osób, które podejmują decyzje w co „ubrać” swoje produkty. Za Państwa pośrednictwem chcieliśmy pokazać im nową możliwość wyróżnienia się na sklepowej półce.  Próbką naszych możliwości jest insert z efektem demetalizacji. Dla uzyskania sztywności, folię zalaminowaliśmy. Jesteśmy dumni z uzyskanego efektu!